SMK Taman Desa Jaya

Saturday 7 April 2012

~~TaRiaN KiPaS CiNa~~lalalala~~~


 Tarian Kipas Cina


Jenis tarian ini menunjukkan bahawa kipas cina mempunyai erti yang sebati dalam masyarakat cina di mana dewa-dewi pada masa lalu sentiasa menjadikan kipas sebagai alat keperluan. Tambahan lagi, angin merupakan satu tradisi masyarakat cina yang mana masyarakat cina mempercayai "Fung Shui" iaitu suatu kepercayaan masyarakat cina umumnya tentang suatu pentanda yang baik dan buruk terhadap sesuatu kehidupan di tempat mereka. Oleh itu, jenis tarian ini dimainkan supaya tarian ini boleh membawa kebaikan atau "Fung Shui" yang baik kepada seluruh anggota masyarakat.

ASAL-USUL

Tarian kipas tarian berasal dari Korea, pada mula-mulanya merupakan tradisi Korea Shamanisme dan kemudiannya berkembang menjadi satu bentuk tarian, telah mempunyai 3000 tahun sejarah. Hari ini, tarian kipas telah menjadi satu latihan yang disayangi oleh masyarakat pertengahan umur. Di Chengdu, setiap taman dan plaza komuniti, walaupun musim panas atau musim sejuk, setiap hari banyak orang tua yang memegang kipas dan menari bersama.

MASYARAKAT YANG MENGAMALKAN

Masyarakat Cina yang mengamalkannya.

PERALATAN

Peralatan yang digunakan ialah kipas yang bewarna terang.Kipas tersebut mempunyai banyak jenis, ada yang berkain panjang,berbulu-bulu, ada yang diperbuat daripada buluh dan kertas juga.

       

  

   


KOSTUM

Kostum yang dipakai oleh penari Tarian Kipas Cina ialah Congsam, Samfu dan pakaian tradisional Cina yang lain.

  
     

CARA PERSEMBAHAN








GAMBAR-GAMBAR

       

MASA DAN TARIKH

Tarian ini bersembah pada banyak masa,sebagai contohnya Hari Tahun Baru Cina, Karnival Tradisional dan budaya, Mesyuarat PIBG dan lain-lain lagi.




Kita harap tarian tradisional akan diwarisi oleh generasi yang muda.

Sekian Terima Kasih. 















13 comments: